Selamat Datang Ke Blog SK Convent Pulau Tikus, Pulau Pinang

Monday, March 23, 2009

Moto Sekolah

MOTO SEKOLAH

Moto SK Convent Pulau Tikus ialah 'TULUS DENGAN FADILAH, AZAM DENGAN BAKTI'. 'Tulus dengan fadilah' membayangkan murid-murid Convent yang sentiasa berbudi dan tidak angkuh ataupun menindas orang lain. Kita harus sentiasa mengamalkan sifat yang manis dan berbudi. Kita harus bersyukur dan berterima kasih kepada Tuhan atas sebarang kejayaan yang dicapai. Sikap bangga atau bongkak seseorang hendaklah dihindari dan segala bakat yang ada harus digunakan untuk memberi bimbingan dan pertolongan kepada orang yang kurang berbakat. Ini akan menjadikan dunia ini tempat yang lebih baik untuk didiami.
'Azam dengan bakti' bermakna kita mesti berusaha dengan tekun dalam segala kewajipan kita walaupun ia nampak kecil atau kurang penting. Kewajipan seseorang murid ialah memuja mengikut agama masing-masing, hormat-menghormati ibu bapa, guru dan orang-orang yang lebih tua, mematuhi segala peraturan dan undang-undang sekolah dan yang paling penting sekali ialah belajar dan berusaha dengan tekun.
Melalui motto sekolah ini, sekolah akan dapat menghasilkan warganegara yang lebih bertanggungjawab dan berbudi di masa hadapan.